4. januar 2007

Julefeiring og vareopptelling

Jula er over, og det er litt vemodig. Vi hadde en perfekt julaften, for første gang på flere år var alle friske. Min mamma og pappa var sammen med oss. Feiringen startet med gudstjeneste i Høvåg kirke klokka 14.30. Det var en fin og akkurat passe lang gudstjeneste. Da vi kom ut fra kirka, så vi rett på en stor, vakker regnbue - det var helt spesielt. Dessverre hadde jeg ikke med telefonen, så jeg fikk ikke tatt bilde av den.



Hjemme i Kjerkekilåsen spiste vi nydelig pinnekjøtt som Hans hadde tilberedt (faktisk aller første gang han har laget det!) Så stod pakkene for tur. Simon og Andreas var i toppform, det var skikkelig høy stemning i stua. Simon har lært seg å lese, så han var flink til å finne pakker som var til ham selv, og Andreas løp fram og tilbake, så han var helt svett i håret. Og lille Erlend krabbet rundt og kikket, og var stort sett veldig fornøyd. Som ventet brydde han seg ikke stort om gavene, men fikk god hjelp av storebrødrene til å åpne dem.



Første, andre og tredje juledag var det juleselskaper. Og fjerde juledag var Simon og Andreas på juletrefest på bedehuset sammen med noen naboer. Jeg måtte jobbe et par vakter i romjula, men det gikk fint ettersom Hans hadde tatt seg ferie. Vi hadde besøk av Randi, Kjetil og Elise en kveld. Og nyttårsaften var vi hos familien Glad på Søm, der vi fikk servert deilig kalkun og hadde en utrolig koselig kveld.



Romjul og nyttår er tid for vareopptelling. Første nyttårsdag var jeg på vareopptelling på Rema 1000 i Lillesand. Men jeg har hatt vareopptelling i heimen også. Jeg har nemlig en hylle i et skap på vaskerommet der jeg legger inn alle single sokker. Nå var denne hylla blitt ganske så full, så jeg fant ut at tiden var inne for å foreta en vareopptelling der også, og se om det var mulig å få noen par. Jeg spredde sokkene utover stuegulvet - og vips -så lå det 74 single sokker pent på rekke og rad. Etter nitid detektivarbeid, klarte jeg å finne fram til 21 par. Sokkene skal nemlig være helt like, dvs. at de skal ha samme farge, lengde og kvalitet, være like utvasket eller slitt, i det hele tatt skal de se ut som to dråper vann. En sokk ble kassert fordi den var hullete, så nå sitter jeg igjen med 31 single... Noen som vet hvor sokkene tar veien? Forhåpentligvis dukker noen av dem opp når (hvis) jeg en gang kommer til bunns i den enorme haugen med skittentøy som opptar mesteparten av plassen på vaskerommet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hi,hi gjett om jeg kjenner meg igjen, som de fleste andre antagelig. Våre bortkomne sokker pleier å dukke opp igjen etter at de til overs er blitt kastet! Som oftest dukker de opp i dynetrekk, putevar og laken. Men det er alltid noen som aldrig kommer til rette. Mysterium!!!

Cecilie sa...

Ja, der bringer du meg inn på en annen ting jeg lurer på: Hvorfor er det slik at hvis man vasker et dynetrekk sammen med håndklær, sokker og undertøy, så finner man 90% av "småtingene" igjen inni dynetrekket når vaskemaskinen er ferdig? Noen med fysikk- og husmorkunnskaper som kjenner svaret?

Anonym sa...

Takk for din innsats med sokkene. Du er snill!

~RunE~ sa...

Vi har endel enslige sokker liggende, Cecile. Hvis du er interressert kan du jo ta en kikk på de for å se om det blir flere matcher. Og Hans, må jo si du har ei utrolig systematisk og ordenselskende kone, det gjør jo inntrykk på en matematikker.

anette sa...

Teller du fortsatt??