18. desember 2006

Jul

Nå er det snart jul! Jula er tiden da vi koser oss med gaver og god mat, familie og venner, kaker og godterier. Vi sitter inne i våre flotte hus som er skinnende rene og pyntet til jul, med lys, juletre og alt som hører med. Men midt i all vår overflod - husker vi hva jula egentlig er?

Hvis vi spør et barn om hva jula er, kan vi få mange forskjellige svar. Noen mener det er julenissens bursdag, mens andre har fått med seg at det er Jesus sin bursdag. Julefeiringen er en gigantisk bursdagsfest for Jesus, det lille barnet som ble født i en stall i Betlehem for mange, mange år siden. Men jeg må innrømme at jeg noen ganger lurer på hva burdsagsbarnet synes om måten han blir feiret på. Hvordan har denne feiringen blitt sånn som vi kjenner den, en overflod av gaver og mat?

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg er veldig glad i julefeiringen. Jeg synes det er utrolig gøy med gaver, både å gi og å få. Og jeg synes julematen er fantastisk, og kan aldri få nok julekaker og godterier. Likevel kjenner jeg noen ganger et stikk av dårlig samvittighet. Her sitter vi, i all vår overflod, og har vanskelig med å finne på noe vi kan ønske oss til jul.

Vi kjenner godt historien om da Jesus ble født. Vi har alle sett de flotte glansbildene av Jesusbarnet i krybben, med hyrder, engler og hellige konger. Men tenker vi over hvordan det virkelig var? Hvordan var det for Maria, som måtte føde barnet sitt i en skitten stall? Hvordan følte Josef det, han som ikke klarte å skaffe husrom til familien sin? Hva tenkte Josef og Maria om alle som kom for å se barnet og tilbe det? Om de tre hellige kongene som kom med de flotteste gaver? Hvordan hørtes det ut da englene sang? Historien forteller at Maria gjemte alt i sitt hjerte, og grunnet på det.

Det er en historie om store kontraster. Om et lite barn som blir født av en fattig jente, men som blir hyllet som en kongesønn. En liten gutt som ikke en gang har en seng, men som får dyre gaver og englesang.

Men historien slutter ikke der. For dette lille barnet ble etterhvert en voksen mann. Og denne mannen forandret livene til mange mennesker. Og han var opptatt av å ta vare på mennesker som hadde det vondt, de som var fattige, syke eller utstøtte. Han sa: "Det dere gjorde mot en av disse mine minste brødre, gjorde dere mot meg."

Mitt ønske for jula er at vi alle skal få tid til å stoppe opp litt, midt i festen og overfloden. At vi skal få tid til å tenke på hva det er vi feirer. Det lille barnet, det store underet.

Håper du får en god jul!

3 kommentarer:

anette sa...

Amen!!

David sa...

GOD JUL!

Elisabeth :-) sa...

Absolutt tankevekkende!

Jeg feiret jul i en familie som tar gavestyret med knusende ro. Noen konvolutter med noen penger i til alle. Få gaver under treet. Men hvorfor skal vi bytte penger?

Litt flaut da Birger og jeg var de som fikk flest gaver fordi mamma er "julegal"... Vi fikk nesten flere enn Ricardo på 10...

Men det at det faktisk er på grunn av Jesus at vi feirer jul, var nok ganske langt borte fra tankene hos de fleste jeg var sammen med. Det må vi nok gripe mer tak i neste år. Da skal jeg ha mamma og pappa hos meg, så det passer vel greit?

Stor romjulsklem fra meg!