20. august 2007

Å leve i dataspill-perspektiv

På en parkeringsplass i Danmark gir jeg mine to eldste sønner en overhøvling. På vei inn i butikken løp Andreas (snart 5)ut rett foran en bil i fart, og da vi kom ut igjen, var det Simon (snart 7)som var like ved å bli påkjørt.

Andreas spør forundret: "Er det farlig å dø?"

Jeg tar et lite øyeblikks betenkningstid, mens jeg vurderer hva slags svar jeg skal gi, enten "Nei, det er ikke farlig, da kommer du til himmelen, men det er så trist for alle oss som er glad i deg å miste gutten vår" eller "Ja, det er veldig farlig". Jeg tenker tilbake til da en av guttene i gata der jeg vokste opp gikk rundt og sa "Det er farlig å dø" jevnt og trutt.

Hans kommer meg i forkjøpet: "Ja, det er veldig farlig å dø"

Andreas spør igjen, om mulig enda mer forundret: "Mister vi alle livene våre da?"

Oppgaven blir derfor å forklare min dataspillskadde sønn at vi faktisk bare har ett liv, og at vi ikke får flere hvis vi dør. Vi kan heller ikke trykke på av-knappen for senere å fortsette der vi lagret sist...

Det er jammen ikke lett å forstå seg på livet og døden, særlig ikke når man lever i dataspill-perspektiv.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det der er en voldsom utfordring for dagens småbarns foreldre.Våre unger debuterte med dataspillet løvenes konge.Øyvind var da 3-4 år, og syns helt klart at vi skulle ta ut stikkedyra fra skjermen. Han gråt nesten når de fikk vondt. Det er ikke til å stikke under en stol at noen barn ikke klarer å skille mellom spill og virklighet, og at det noen ganger får fatale følger. Samtidig er det jo viktig at ungene våre henger med i dataverdnen.Tror nok at dere som oss er så engasjert i hva barna driver med,at de skal lære seg forskjellen.Men hva med de barna som ikke blir fulgt opp, og ikke lærer dette! Vi har jo også internett som byr på mye rart.Det er mye som skal passes på!

Elisabeth :-) sa...

Tankevekkende! Heldigvis spiller Knut Even mest fotballspill og Anna leker frisør.

Anonym sa...

Jeg kan anbefale "Microsoft Train Simulator" (he he)
pappa