23. september 2007

Tilbake til studentlivet

Da var det plutselig over en måned siden sist innlegg... Skoleåret er i full gang, og ukene flyr. Nå er jeg tilbake på skolebenken igjen, og skjønner at jeg ikke skal få fritidsproblemer de neste to årene... Men det er faktisk veldig gøy! Jeg har absolutt ikke hatt lyst til å studere mer, syntes de tre årene da jeg tok sykepleien var både krevende og slitsomme. Med masse pensum og travle dager i praksis, gikk jeg med konstant dårlig samvittighet for alt det jeg ikke fikk lest.

Det kan jo ha noe med at jeg faktisk begynner å bli voksen, men nå synes jeg det er fantastisk gøy å få undervisning, å få sette seg ned og lese, og faktisk er det ikke så verst å skrive oppgave heller. Det er veldig mye spennende vi skal gjennom i løpet av disse to årene, og det skal nok heller ikke mangle utfordringer. Blant annet skal vi til våren spille inn dvd med såkalt "foreldreveiledning" der hver enkelt skal være veieleder i 10 minutter. Dette skal vi få tilbakemeldinger på i grupper. Tenk å se seg selv og høre sin egen stemme i 10 minutter. Det kommer til å bli helt forferdelig. Men det blir sikkert nyttig også, håper jeg...

Ettersom jeg er borte fra mandag til fredag hver tredje uke, er det Hans som regjerer hjemme. Nå skal det innrømmes at Hans alltid har vært flink å bidra hjemme, men i og med at jeg har jobbet minst de siste 7 årene, er det nok jeg som har gjort mest. Det føles litt rart å gi fra seg kontrollen, men jeg vet jo at Hans mestrer det til fulle. Da jeg forrige fredag ettermiddag kom hjem etter fem dager i Porsgrunn, var huset strøkent og nesten ferdig rengjort! Det er mannen sin det!

Det føles rart å være borte fra familien. Likevel må jeg si at det går utrolig greit. Vi er faktisk sju studenter fra Kristiansand, og seks av oss bor sammen. Første uka var vi "bare" fem i ei campinghytte. Sist uke var vi seks i en 35 kvm leilighet på samme campingplass. Der var det eget bad, så det var litt luksus, men ellers føltes det nesten som da vi i ungdommen var på leir, med dusjkø og dokø og tannpussekø. Men kjemien er på plass, og vi har allerede blitt godt kjent.

Simon er begynt i andre klasse, Andreas går nå siste året i barnehage, og Erlend er begynt i barnehage. Det har vært mange tårevåte og høylytte avskjeder i Erlends barnehage, men nå går det heldigvis greit.

Må bare fortelle en liten historie om Simon. En dag Hans hentet ham på SFO, spurte Simon om han kunne få ta med seg en padde hjem, for han hadde en i lomma. Dette sa Hans ja til. Da de kom hjem, viste det seg at Simon hadde 17 små padder i bukselommene:)

2 kommentarer:

~RunE~ sa...

Så bra at studenttilværelsen er god. Jeg for min del er strålende fornøyd med at den er over for en stund, men før man vet ordet av det er jeg igjen å finne bak kaffemaskinen i UiA. Håper alt er vel på det idylliske land.

Randi C. sa...

jeg gleder meg innmari til å høre om helsesøsterskolen!!
høres jo ut som noen av leirene vi har vært på også: dokø++ litt herlig:)

og: simon er kul!! tenk at han just ble 7 år!!
vanvittig!!!