19. august 2006

Skolestart!


Simon er blitt skolegutt! Torsdag begynte Simon på skolen. Nå har han altså tatt det aller første skrittet på den lange veien som vi alle må gå – og det er sannaynligvis 13 år til han er ferdig. Det føles litt rart å sende sin snart 6 år gamle gutt av gårde på egenhånd i den store verden. Jeg mister liksom litt kontrollen på en måte. Simon selv er storfornøyd, men jeg synes nok det er litt vemodig. Og det var to små tårer som presset seg fram da han i går gikk alene til bussen kl. 07.40.

Barn er flinke til å komme i kontakt med andre. Simon fortalte i går at han hadde lekt masse med en gutt som gikk på andre trinn. Da jeg spurte om det var en han kjente fra før, svarte han: ”Nei. Vi bare begynte å leke sammen, og så plutselig kjente jeg ham!” Så sånn var det.

Simon skal lære mye de kommende årene. Og vi som foreldre skal også lære en hel del. Det er mye nytt å forholde seg til. Allerede første skoledag lærte jeg noe nytt: Det er strengt forbudt å bruke ordet ”klasse”. Tror faktisk at man heller skal banne enn å si det. Det som før var første klasse heter nå første trinn, klasseforstander har blitt til kontaktlærer. Og da undervisningsinspektøren skulle be elevene gå til klasserommene sine etter fellessamling i Høvåghallen, sa han at de skulle gå til ”rommet til kontaktlæreren deres”. Snakk om å gjøre det enkelt…

5 kommentarer:

Mari sa...

Det kan du si! Har også hørt at det er endel lærere som ikke lar elevene ha penalet fremme på pulten for det tar så mye fokus... Hadde det vært sånn i min tid, hadde jeg slitt! Penalet var jo det beste av alt med hele skoleopplegget! Nytt penal som lukta plastikk og hadde perfekte tusjer (ofte uttørka allerede da du kjøpe det...) nyspissa blyanter, dårlige men nydelig viskelær og blyanspisser. Alt dette puttet inn i små strikkhemper... Ahh...

m

~RunE~ sa...

Som temmelig ung og fremadstormende kommende lærer skal jeg personlig se til at skole-Norge kommer tilbake til klassene. Noe må da være som det alltid har gjort, eller? Har også hørt at det er slutt på den tradisjonelle buss-innredninga i klasseromma, hvis det fortsatt heter rom, åssen skal en nå kunne dovne hen på bakerste rad mot vinduet??? Skolen er hard og tøff!!

Cecilie sa...

Lyttekroken lever ennå!

Anonym sa...

Som noe erfaren lærer vil jeg slutte meg til at dette er fryktelig forvirrende og dumt! Man går da fremdeles i første klasse fordi om en eller annen "gluping" et sted har bestemt at alle på samme årskull skal være et felles trinn?

Har man så lite å bry seg med i politikken, at man må lage problemer ut av det meste?

Simon er føsteklassing, og sånn bare er det! Deilig at han syns det er fint

Stolt tante

Anonym sa...

"Og det var to små tårer som presset seg fram da han i går gikk alene til bussen kl. 07.40."

Nå skjønner du kanskje litt av hva som foregikk i mitt hue den gangen jeg kjørte deg (og din gode venninne Carolina) til Grimerud utenfor Hamar for en god del år siden? Riktignok var du atskillig eldre enn Simon, men det er også en betydelig forskjell på avstanden til Høvåg skole og Belarus!